Keflavík International Airport

De internationale luchthaven van IJsland ligt op het Reykjanes schiereiland, nabij de plaats Keflavík en wordt Keflavík International Airport (of Keflavíkurflugvöllur) genoemd. Hoewel de luchthaven van Akureyri ook steeds vaker rechtstreeks vanuit het buitenland bereikbaar is, komt grootste deel van alle vluchten van buiten IJsland aan op dit vliegveld. In de jaren voor de coronapandemie, groeide de luchthaven enorm snel. Zo verwerkte de luchthaven ongeveer 2,74 miljoen passagiers in 2012. In 2018 waren dit er 9,8 miljoen. Het vliegveld ligt op ongeveer 48 kilometer ten zuidwesten van Reykjavík en is door middel van een frequente particuliere busverbinding verbonden met de stad. De grootste gebruiker van het vliegveld is de nationale luchtvaartmaatschappij Icelandair. Deze maatschappij onderhoudt onder andere een dienstregeling (tweemaal daags) met Schiphol. Daarnaast worden dienstregelingen onderhouden met verschillende andere steden in Europa, de Verenigde Staten en Canada.

Behalve door Icelandair werd de luchthaven veel gebruikt door de low-fare airline WOW Air. Deze maatschappij bestond sinds het voorjaar van 2012 en nam aan het eind van datzelfde jaar de concurrerende branchegenoot Iceland Express over. WOW Air vloog vanaf 5 juni 2013 in de zomer ook driemaal per week op Schiphol, maar staakte al haar vluchten op 28 maart 2019. Sinds het faillissement van WOW, timmert een andere budgetmaatschappij aan de weg. Dit is PLAY. Deze luchtvaartmaatschappij vliegt niet op Schiphol, maar wel viermaal per week op Brussel. PLAY

Vanaf de luchthaven van Keflavík worden vrijwel alleen internationale vluchten afgehandeld. Binnenlandse vluchten worden afgehandeld op de lokale luchthaven in Reykjavík en worden voornamelijk door de maatschappijen Air Iceland (met een vloot die voornamelijk uit Fokker 50's bestaat) en Eagle Air verzorgd.

Historie

In de Tweede Wereldoorlog besloot de Amerikaanse luchtmacht een legerbasis aan te leggen op de Miðnesheiði nabij de plaats Keflavík. Deze legerbasis werd voorzien van verschillende vliegvelden. Zo legden de Amerikanen er in 1942 de airstrip 'Patterson Field' aan voor de gevechtstoestellen. Voor bommenwerpers legden ze landingsbanen aan die Meeks Field genoemd werden. Toen de oorlog afgelopen was, was Meeks Field de op twee na grootste luchthaven ter wereld. De luchthaven werd in eerste instantie overgedragen aan IJsland. Vervolgens werd er in 1951, als onderdeel van de Iceland Defense Force, een Amerikaanse NAVO-basis Naval Air Station Keflavík (NASKEF) gevestigd waarop ook de burgerluchtvaart een rol kreeg. Tot in 1987 werden reizigers onderworpen aan een militaire controle wanneer zij via de luchthaven reisden. Behalve Amerikaanse troepen verbleven er ook militairen uit andere landen op de luchthaven. Zo was er halverwege de jaren tachtig een Nederlandse Lockheed P-3 Orion met bemanning en grondpersoneel gestationeerd voor de opsporing en bestrijding van vijandige onderzeeboten. Behalve de luchthaven, werden er als onderdeel van de Iceland Defense Force in de uithoeken van IJsland tevens radarstations gebouwd (zie plattegrond).

In de rol van legerbasis kwam Kevlavík voor in het boek 'Red Storm Rising' van auteurs Tom Clancy en Larry Bond. In het fictieve verhaal dat de roman beschrijft, wordt IJsland onder de voet gelopen door de Russen. Een dreiging die tijdens de Koude Oorlog reëel leek. Sinds het einde van de Koude Oorlog is de noodzaak van de aanwezigheid van de NAVO-basis op IJsland echter verdwenen. Op 30 september 2006 vertrokken daarom de laatste Amerikaanse NAVO-militairen van de basis. Daarmee kwam een eind aan het permanente militaire gebruik van de luchthaven.

Tegenwoordig

Keflavík International Airport is een modern geoutilleerde maar kleine luchthaven. Het hoofdgebouw is een in 1987 voltooide terminal, die Leifur Eiríksson Air Terminal (of Flugstöð Leifs Eiríkssonar) wordt genoemd, naar de Noorse ontdekkingsreiziger waarvan men zegt dat hij Amerika 500 jaar eerder bezocht dan Columbus. De luchthaven heeft de beschikking over twee landingsbanen, die gelegen zijn in een bijzonder kaal landschap.

Terminal

Passagiers die met het vliegtuig arriveren, worden geacht zich naar de aankomsthal te begeven. Hier komt de ruimbagage binnen en vervolgens vinden de douaneformaliteiten plaats. Omdat IJsland tot de Schengenruimte behoort, hebben passagiers van de meeste Europese nationaliteiten geen paspoort nodig om het land binnen te komen. Een identiteitskaart volstaat.

Op de bovenverdieping van de Leifur Eiríksson Air Terminal is een ruim aanbod aan restaurantjes en moderne taxfree shops aanwezig. Het Btw-tarief op luxegoederen in IJsland bedraagt 25,5%. Dat betekent dat hier spullen gekocht kunnen worden met een 'korting' van 20,32% op de normale prijs.

Alle reizigers mogen maximaal drie kilo voedsel (met een waarde van maximaal 18.500 ISK) invoeren zonder het aan te geven. Reizigers van 18 jaar of ouder mogen 200 sigaretten of 250 gram tabak invoeren. Daarnaast mogen de volgende hoeveelheden alcoholische dranken worden ingevoerd door personen van 20 jaar of ouder:

  • 1 liter gedistilleerde drank (vanaf 21% alcohol), 1 liter wijn (tot 21% alcohol) en 6 liter bier of;
  • 3 liter wijn en 6 liter bier of;
  • 1 liter gedistilleerde drank en 9 liter bier of;
  • 1,5 liter wijn en 9 liter bier of;
  • 12 liter bier.

Mochten zich in je bagage goederen bevinden waarvan je niet zeker weet of je ze mag importeren, dan is het raadzaam deze zelf aan te geven door richting de uitgang de rode route 'goods to declare' (tollskyldur varningur) te kiezen. Via deze route wordt bijna altijd coulance geboden. Indien wordt gekozen voor de groene uitgang 'nothing to declare' (enginn tollskyldur varningur) en blijkt bij controle de bagage toch niet te kloppen, dan is het mogelijk dat er een flinke naheffing moet worden afgetikt bij de taxman (tollæslan).

Wanneer met de plunje de douane is gepasseerd, wordt de aankomsthal bereikt. Hier zijn onder andere de gebruikelijke kantoren voor autoverhuur aanwezig. Ook het loket waar bustickets voor de FlyBus richting Reykjavík kunnen worden aangeschaft is hier gevestigd. En natuurlijk kunnen in de hal ook de eerste IJslandse kronen worden gewisseld of gepind.

Vluchttijden

Veel vluchten van Keflavík, richting de verschillende bestemmingen in Europa, vertrekken ongeveer gelijktijdig. Meestal vroeg in de ochtend. Voor Europese toeristen kan dit onhandig zijn, omdat zij daardoor voor hun reis naar huis midden in de nacht van hun vakantieverblijf moeten vertrekken. Bovendien is de capaciteit om alle vluchten gelijktijdig af te handelen in drukke perioden nauwelijks aanwezig op de luchthaven. Hierdoor ontstaat regelmatig irritatie bij het inchecken. Het is aan te raden er zorg voor te dragen zeer ruim op tijd op de luchthaven aanwezig te zijn voor aanvang van de thuisreis.

Vluchten naar Keflavík vanuit Europa vertrekken meestal rond het middaguur en arriveren op een gunstiger tijdstip in IJsland. Veel van de vliegtuigen maken in de middag nog een vlucht naar de Verenigde Staten. Door de gunstige ligging, halverwege de Verenigde Staten en Europa, en de lage tarieven die maatschappij Icelandair hanteert, loont het voor reizigers op een trans-Atlantische reis soms om een tussenstop te maken op IJsland. Desgewenst kan er dan natuurlijk één of meerdere dagen op IJsland worden verbleven.

In het hoogseizoen onderhoudt Icelandair dagelijks twee rechtstreekse vluchten tussen Keflavík en Schiphol. Dagelijks vliegt de maatschappij op Brussels Airport. De rechtstreekse vluchten worden uitgevoerd met Boeing 757’s en 767’s (bij FI501) en sinds kort de Boeing 737MAX (FI507). De vlucht van 2043 kilometer neemt vanaf Schiphol gemiddeld ongeveer 2:50 uur in beslag. De vluchten van en naar Brussel duren 25 minuten langer.

Momenteel (de zomer van 2022) is onderstaande dienstregeling van kracht. Voor actuele informatie kan de website van Icelandair worden geraadpleegd.

Schiphol ➜ Keflavík (Icelandair, zomer 2022)
dag vertrek aankomst vluchtnummer
maandag14:10uur15:25uurFI501
maandag17:30uur18:45uurFI507
dinsdag14:10uur15:25uurFI501
dinsddag17:30uur18:45uurFI507
woensdag14:10uur15:25uurFI501
woensdag17:30uur18:45uurFI507
donderdag14:10uur15:25uurFI501
donderdag17:30uur18:45uurFI507
vrijdag14:10uur15:25uurFI501
vrijdag17:30uur18:45uurFI507
zaterdag14:10uur15:25uurFI501
zaterdag17:30uur18:45uurFI507
zondag14:10uur15:25uurFI501
zondag17:30uur18:45uurFI507
Keflavík ➜ Schiphol (Icelandair, zomer 2022)
dag vertrek aankomst vluchtnummer
maandag07:40uur12:55uurFI500
maandag11:05uur16:20uurFI506
dinsdag07:40uur12:55uurFI500
dinsdag11:05uur16:20uurFI506
woensdag07:40uur12:55uurFI500
woensdag11:05uur16:20uurFI506
donderdag07:40uur12:55uurFI500
donderdag11:05uur16:20uurFI506
vrijdag07:40uur12:55uurFI500
vrijdag11:05uur16:20uurFI506
zaterdag07:40uur12:55uurFI500
zaterdag11:05uur16:20uurFI506
zondag07:40uur12:55uurFI500
zondag11:05uur16:20uurFI506

Behalve Icelandair voert ook Transavia een dienstregeling uit van Schiphol naar Keflavik. Transavia vliegt met haar Boeing 737-800's in de zomer van 2022 de volgende dienstregeling:

Schiphol ➜ Keflavík (Transavia, zomer 2022)
dag vertrek aankomst vluchtnummer
maandag06:55uur07:55uurHV6885
woensdag17:50uur19:00uurHV6885
vrijdag16:55uur18:05uurHV6885
zaterdag17:00uur18:10uurHV6887
Keflavík ➜ Schiphol (Transavia, zomer 2022)
dag vertrek aankomst vluchtnummer
maandag08:45uur13:55uurHV6886
woensdag19:50uur01:00uurHV6886
vrijdag18:55uur00:05uurHV6886
zaterdag19:00uur00:10uurHV6888

n.b.: Gedurende de wintertijd in Nederland is er slechts 1 uur tijdverschil met IJsland. De aankomsttijd op Schiphol is daardoor in de winter een uur eerder (bijvoorbeeld 11:40uur in plaats van 12:40uur).

Low budget

Voor passagiers met een klein budget kan het de moeite lonen te onderzoeken of er voordelig kan worden gereisd met easyJet (website). Deze als voordelig bekend staande maatschappij vliegt op zondag, dinsdag en donderdag vanaf London Luton naar Keflavík. London Luton is voordelig te bereiken vanaf verschillende luchthavens in Nederland en België.

Bereikbaarheid

De luchthaven is vanuit Reykjavík bereikbaar via de snelweg 41 (Reykjanesbraut). Dit was lange tijd de enige asfaltweg in IJsland. Sinds enkele jaren bestaat de snelweg uit twee gescheiden rijbanen met elk twee stroken. Een rit over de weg gunt veel bezoekers aan IJsland een eerste blik op het ongecultiveerde landschap van het land. Helaas leidt de route door een omgeving die tot de minste interessante van IJsland behoort.

De meeste reizigers kiezen ervoor om, tijdens de reis van en naar het vliegveld, gebruik te maken van de FlyBus (www.flybus.is) of Airport Express (www.airportexpress.is). Deze ondernemingen bieden regelmatige transferbusdiensten, die de luchthaven met touringcars verbinden met de BSÍ-busterminal (Vatnsmýrarvegur 10) in Reykjavík. Aanvullend kunnen ook transfers naar hotels worden geboekt. Tickets voor de busdiensten kunnen worden aangeschaft nabij de uitgang van de aankomsthal van het vliegveld. Tevens kunnen tickets vooraf via internet besteld worden, maar dit is niet noodzakelijk. De bussen vertrekken pal voor de uitgang van de aankomstterminal. Veel minder frequent dan de genoemde busmaatschappijen, rijdt sinds de zomer van 2013 ook KexPress (www.kexpress.is) op de route tussen de luchthaven en Reykjavík. De kosten voor een enkeltje met de bus van KexPress bedragen slechts € 8, - (€ 16, - retour) en daarvoor rijdt de bus naar twee haltes in de hoofdstad. De eerste ligt bij het hostel in het laugardal en de tweede bij de concerthal Harpa. Tickets kunnen worden geboekt via de website.

Een taxi nemen om de rit van de luchthaven naar de hoofdstad af te leggen is natuurlijk ook een optie. De prijs daarvan ligt ongeveer tussen de kr. 15.000, - en kr. 17.500, -. Daarvoor kunnen één tot vier personen meerijden.

Andere luchthavens in IJsland

Behalve de luchthavens van Keflavík en Reykjavík, liggen er verspreid door het land nog een aantal andere luchthavens. Bij vrijwel elke grotere woonkern is wel een landingsbaan aangelegd. De meeste vluchten vertrekken vanaf Reykjavík Airport (Reykjavíkurflugvöllur) naar het binnenland. Onder IJslanders die naar het binnenland reizen is het gebruik van het vliegtuig dan ook populair. Er wordt vooral gevlogen op Egilsstaðir Airport (Egilsstaðaflugvöllur), Akureyri Airport (Akureyrarflugvöllur), Vestmannaeyjar Airport (Vestmannaeyjaflugvöllur). Gegevens over alle binnenlandse lijndienstvluchten in IJsland is te vinden op de website van de beheerder van Isavia; de beheerder van het IJslandse luchtruim en de vliegvelden.

Voor de bevolking van bepaalde plaatsen is een vliegverbinding in het winterseizoen cruciaal om te kunnen overleven, omdat de wegen onbegaanbaar worden en de luchtvaart zodoende voor de enige verbinding met de buitenwereld zorgt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Gjögur Airport (Gjögurflugvöllur) in de Westfjorden. Voor avontuurlijke liefhebbers van de luchtvaart is een vlucht naar Ísafjörður Airport (Ísafjarðarflugvöllur) aan te bevelen. Zowel de landing als de take-off zijn hier buitengewoon spectaculair.

Overnachten

In de directe omgeving van de luchthaven zijn geen hotels. In de plaats Keflavík zijn wel een hotels aanwezig. Hótel Keflavík is ingesteld op passagiers die vroeg in de ochtend van het vliegveld vertrekken. Er kan worden ontbeten vanaf 05:00uur en er is een transferservice voor gasten. Er is tevens een eenvoudig guesthouse aanwezig. Informatie over het hotel en boekingen is te vinden op website van het hotel (klik hier). Er is ook een hostel aanwezig in het dorp. Informatie daarover is te vinden op deze website. Een prijziger alternatief is het Icelandair Hotel in Keflavík (link). Vanaf het hotel rijdt in de ochtend eveneens een gratis shuttlebus. Gasten die vroeg arriveren, kunnen al vanaf acht uur 's ochtends inchecken.

Wetenswaardigheden

De naamgevers van een deel van de Boeing 757's uit de vloot van Icelandair zijn de vulkanen van IJsland. Dit is een traditie die voortvloeit uit de naam die werd gegeven aan het eerste vliegtuig van Loftleiðir (de voorloper van Icelandair). Het eerste vliegtuig, een DC-4, kreeg in 1946 de naam Hekla. Voor zover ons bekend vliegen de vliegtuigen momenteel rond met de volgende namen:

  • Herðubreið (TF-FIA)
  • Magni (TF-FIC)
  • Eyjafjallajókull (TF-FII)
  • Surtsey (TF-FIJ)
  • Eldborg (TF-FIN)
  • Krafla (TF-FIO)
  • Snæfell (TF-FIP)
  • Askja (TF-FIR)
  • Hekla (TF-FIU)
  • Katla (TF-FIV)
  • Hengill (TF-FIX)
  • Grábrók (TF-FIY)
  • Keilir (TF-FIZ)
  • Öræfajökull (TF-ISL)
  • Grímsvötn (TF-IST)
  • Skjaldbreiður (TF-LLX)

KLM heeft ooit een vliegtuig vernoemd naar de in IJsland geboren ontdekker van Amerika: Leifur Eiríksson. Het betreft een Boeing 737-400, die niet meer in dienst is.

Nadrukkelijk aanwezig in een vijver op het buitenterrein van het vliegveld is een kunstwerk gemaakt door Magnús Tómasson. Het bestaat uit een hoop stenen, waarop een groot metaalkleurig ei ligt. Uit het ei steekt net een stukje van de vleugel van een jong vliegtuigje. De naam van het kunstwerk is dan ook 'Jet Nest'.

Relevante links

terug naar boven



 


Foto's

Vlak voor de landing op IJsland
Een 757-200 van Icelandair in de bocht
Boeing 757-200 'Keilir' op Schiphol